اخبار

سونی در پلی استیشن 5 چه چیزی عرضه کرده است؟

پلی استیشن 5

نسل بعدی پلی استیشن سرانجام با ورود پلی استیشن 5 به دنیای گیم وارد شد. به نظر می رسد که این نسل سونی نیز از روشی که PS4 را بسیار موفق ساخته پیروی می کند.. شما باید انتظار داشته باشید که گرافیک بهتری در بازی های خود مشاهده کنید، همچنین PS5 از نرخ آپدیت بالاتری نیز پشتیبانی می کند. به علاوه، SSD سفارشی PS5 قول می دهد چنان جهشی در سرعت بارگذاری داشته باشد که می تواند نحوه طراحی بازی ها را تغییر دهد.

پلی استیشن 5

ما قبلا PS5 را بررسی کردیم و مشخص شد که کنسول بسیار خوبی است. کنترلر جدید آن شگفت انگیز است، بازی ها به سرعت بارگیری می شوند و کنسول دارای رابط کاربری روانتری نسبت به PS4 است. به واقع چیزی که کاربران نیز در خصوص ارائه یک کنسول بازی جدید از سوی کمپانی سونی انتظار داشتند، درست چنین چیزی بود و المان هایی که به این کنسول بازی اضافه شد، باعث گشت تا کاربران به حد کافی از آن رضایت داشته باشند. اگر قرار بود سونی یک کنسول بازی جدید به بازار عرضه کند، حتما بایست آورده هایی بیش از چیزی که در کنسول قبلی آن تجربه کردیم، به همراه داشت و می توان گفت که این کمپانی قدرتمند توانست تا حدود زیادی این انتظارات را برآورده سازد.

البته از سویی دیگر مایکروسافت همچنین یک کنسول قدرتمند به نام Xbox Series X دارد که نوید گرافیک بهتر و زمان بارگذاری سریعتر را می دهد  و همچنین Xbox Series S با قدرت کمتری را به فروش می رساند. این شرکت همچنان Xbox Game Pass، سرویس اشتراک بازی مشابه Netflix خود را تولید کرده که یکی از بهترین معاملات در دنیای بازی به شمار می رود و مهم نیست که بازی های آن را روی Xbox انجام دهید یا PC. از سویی دیگر کنسول بازی PS5 بیشتر عناوین بازی PS4 را پشتیبانی خواهد کرد.

پلی استیشن 5

باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام یک از کنسول ها در طولانی مدت فروش بهتری دارند. اما اگر می خواهید در مورد آنچه PS5 در حال حاضر ارائه می دهد بیشتر بدانید، این مطلب را دنبال کنید. اگر چه همچنان اقبال نسبی در خصوص کنسول بازی PS4 وجود دارد و آن قدرها که تصور می شد تمام گرایش ها به سمت خرید کنسول بازی جدید سونی پیش نرفت، اما هنوز برای قضاوت کمی زود است. بحران کرونا در جهان و مشکلات اقتصادی که بابت آن مردم گریبان گیرش شده اند، بسیاری از معادلات را برهم زده و نمی توان قضاوت قطعی و کلی در این باره داشت.

در واقع دو کنسول PS5 وجود دارد، اما آنها تقریباً یکسان هستند.

مانند مایکروسافت، سونی در واقع دو نسخه از کنسول نسل بعدی آینده خود را می فروشد. با 499.99 دلار می توانید PS5 با درایو Blu-ray 4K بخرید. اما با 100 دلار کمتر، با 399.99 دلار، می توانید نسخه دیجیتال PS5 را خریداری کنید (که به نظر می رسد بسیار لاغرتر از برادر گران ترش باشد). شاید این جمع و جور بودن نیز به شکلی یک امتیاز مثبت برای این کنسول بازی به حساب آید و آن دسته از کاربرانی که ترجیح می دادند یک نسخه باریک تر از این کنسول بازی را در اختیار داشته باشند، از خرید آن به اندازه کافی رضایت به دست بیاورند.

PS5 توسط یک پردازنده مرکزی Zen 2 AMD هشت هسته ای و یک GPU مبتنی بر AMD Radeon RDNA 2 سفارشی تأمین می شود که 10.28 ترافلاپ قدرت گرافیکی خام را تأمین می کند. این کنسول همچنین از فرکانس های متغیر هم در پردازنده PS5 و هم در پردازنده گرافیکی استفاده می کند، که از نظر تئوری می تواند گرافیک ها را فشرده سازد تا زمانی که پردازنده در اوج پردازش قرار ندارد، کمی سریعتر از حد نرمال کار کند.

پلی استیشن 5

همین طور SSD تغییر دهنده بازی که پیشتر درباره آن صحبت کردیم، به اندازه 825 گیگابایت حافظه ذخیره سازی و 5.5 گیگابایت در ثانیه توان عملیاتی دارد – که می تواند به اندازه کافی سریع باشد. این سرعت چیزی است که همیشه کاربران کنسول های بازی به دنبال آن هستند و این بار در کنسول بازی پلی استیشن 5 به اندازه قابل توجهی برآورده و تامین شده است.

اگرچه باید بدانید که برخی از 825 گیگابایت فضای ذخیره سازی توسط داده های سیستم مصرف می شود، به این معنی که شما در واقع 667.2 گیگابایت فضای استفاده دارید. و اندازه روزافزون بازی ها به این معنی است که شما می توانید به سرعت فضای قابل استفاده را پر کنید. به عنوان مثال Call of Duty: Black Ops Cold War  به اندازه 133 گیگابایت را اشغال می کند که تقریباً 20 درصد فضای ذخیره سازی کنسول است.

اگر می خواهید فضای ذخیره سازی PS5 را گسترش دهید، در هنگام راه اندازی این امکان را نخواهید داشت، اما طبق وعده سونی این موضوع در آینده نزدیک محقق خواهد شد. ما دقیقاً مطمئن نیستیم که چه زمانی این SSD ها در دسترس هستند، اما در ماه مارس، سونی گفت که گواهینامه های SSD احتمالاً “کمی پس” از راه اندازی کنسول اتفاق می افتد.

Xbox Series X همچنین دارای یک SSD سفارشی است، یک حافظه ذخیره سازی 1 ترابایتی NVMe (که 802 گیگابایت از آن قابل استفاده است)، اما توان تولیدی آن کمتر از 2.4 گیگابایت بر ثانیه است. این می تواند باعث شود Xbox Series X در عمل زمان بارگیری کندتری نسبت به PS5 داشته باشد که البته به عوامل مختلفی بستگی دارد.

PS5 از خروجی 8K پشتیبانی می کند و نوید گرافیک 4K با سرعت تازه سازی 120 هرتز را می دهد. گرافیک بالاتر و خروجی 8K این کنسول بازی حاکی از آن است که می توانید بازی ها را با ضریب گرافیک بسیار بالاتر و جلوه ای طبیعی تر تجربه کرده و احتمالا قرار است د راین کنسول بازی، به راستی به قلب دنیای بازی ها ورود کرده و خود را در میان آن ها ببینید. گرافیک بالاتر چیزی است که باعث می شود بازی ها با کیفیت بصری قوی تر را بتوان به شکل کاملا حرفه ای از طریق این کنسول بازی تجربه کرده و از فضای زنده و رنگ های تند آن به حد کافی لذت برد.

پلی استیشن 5

چرا خرید پلی استیشن 5 بهتر از ایکس باکس سری ایکس خواهد بود؟

هیچ یک از این سیستم ها از نظر عینی “بهتر” از سیستم دیگر نیست (تا آنجا که ما می دانیم)، اما هر یک از آن ها لیست های مثبت و منفی خود را دارد. اما اینجا ما مزایای خرید PlayStation 5 نسبت به Xbox Series X را بررسی خواهیم کرد.

  1. دلیل شماره یک خرید پلی استیشن 5 خود بازی های ویدیویی است. به ویژه بازی های ویدیویی که نمی توانید در جای دیگری بازی کنید. سونی در طول تاریخ بهترین انحصارها را داشته است و بازی های انحصاری آن به راستی جذاب و هیجان انگیز هستند. سونی دارای انحصاری های واقعی در PlayStation است. مسلماً برخی از این موارد در PS4 نیز منتشر خواهند شد ، اما خیلی سریع انتظار داریم که همه انحصاری های Sony به PS5 منتقل شوند. در همین حال، Demon’s Souls فقط به پلی استیشن 5 می رسد.
  2. گیم پد DualSense کنسول بازی PS5 به راستی یک امتیاز به شمار می آید و باید آن را اعتبار SONY بدانیم. وقتی صحبت از گیم پد جدید Xbox Series X می شود، هیچ نکته تحسین برانگیزی وجود ندارد، البته این یک گیم پلی خوب است، اما به هیچ روی انقلابی به نظر نمی رسد.
  3. در کنار کنترلر DualSense، ما چیزهای زیادی در مورد صدای عالی 3D در PlayStation 5 شنیده ایم. موتور صوتی جدید Tempest واقعاً باعث افزایش صدا در بازی ها می شود و صدای واقعی 3D ایجاد می کند. نباید منکر شویم که صدای جاری در طول بازی، اثرگذاری قابل توجهی در عملکرد و سطح رضایت کاربر از فضای بازی دارد. این درست مانند چیزی است که حین تماشای یک فیلم هیجان انگیز تجربه می کنیم. باید اعتراف کنیم که بسیاری از فیلم های ماجراجویانه و هیجان انگیز دنیا بدون داشتن موسیقی متن قوی و مرتبط، نمی توانستند آن قدرها موفق باشند.

پلی استیشن 5

هرچه هدست یا سیستم صوتی فراگیر شما در اینجا بهتر باشد، از این سیستم صوتی به شکلی بهتر بهره خواهید برد. این درست چیزی مثل گرافیک است: اگر تلویزیون یا مانیتور خوبی نداشته باشید، از گرافیک درجه یک بهره مند نخواهید شد. اما با یک صفحه نمایش عالی آنها زنده می شوند.

به یاد داشته باشید، این استدلالی نیست که شما کاملاً 100٪ باید PS5 را به جای Xbox Series X خریداری کنید. فقط برخی از دلایل است که فکر می کنیم PS5 را به نوعی برتر نشان می دهد و احتمالا باید در تجربه بازی واقعی جذاب تر باشد. همچنین دلایل بسیار خوبی برای خرید Xbox Series X وجود دارد که آن ها را در یک پست جداگانه لیست خواهیم کرد.

همین طور بخوانید:

عملکرد کنترلر PS4 در PS5 | کنترل های PS4 چگونه روی PS5 کار می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *